Er din virksomhed fremtidssikret?

Fremtiden vil udfordre virksomheder med traditionelle indtjeningsmodeller, der er forankret i industrisamfundets måde at tænke på, hvor fokus udelukkende var at udvikle og sælge sine varer for mere end den kostede (også kaldt lineær økonomi).

Bæredygtighed var ikke på tale og grundlaget var en lineær økonomisk tankegang, hvor man blot forbrugte og smed ud. Denne tankegang har betydet, at vi idag står med menneskehedens største udfordring: Klimaet.

Klimaet på kloden har taget alvorlig skade og på trods af, at vi alle er blevet lidt mere bevidste om miljøproblematikken, forstår vi slet ikke konsekvenserne af vores fortsatte ødslen.
Konsekvenserne er uoverskuelige og kloden behøver øjeblikkelig hjælp og handling, ellers går det helt galt.
(Citat fra meteorologernes årlige globale konference)

Regulering

Fra den politiske side kræver det kontant regulering.
Fra virksomhedernes side kræver det total omlægning.
Fra husholdningernes side kræver det omtanke, adfærdsændringer og opbakning til bæredygtighed.

Vi lever i det eksperterne kalder for ‘den teknologiske stenalder’.
Alt skal genopfindes og gentænkes.
Det giver i princippet alle virksomheder helt nye muligheder, hvis man forstår at tænke bæredygtigt i alle facetter omkring virksomheden, lige fra produktudvikling til arbejdsform.
Forbrugeren skal også tænke bæredygtig, lige fra turen i supermarkedet til at forkorte brusebadet.
Det hele handler om at gå fra lineært til cirkulært.

Få mere for mindre

Vi skal finde nye materialer, nye produktionsmetoder og andre forbrugsmønstre. Udfordringen er spændende og processen fra den lineære til den cirkulære tankegang er fantastisk, når man oplever, hvor let og interessant det er at skabe bæredygtighed i alt det, man gør.
Det er egentlig bare at få gang i hjulene, der er ingen undskyldning. Der er ydermere god økonomi i det. Alle kan få mere af det gode, for mindre. Det handler kun om at tænke sig om.
Derudover kan Danmark klart udvide vores førende position og derigennem skabe os et betydeligt bedre økonomisk fundament, for vores fremtidige og fælles velfærdssamfund.
Vi kan leve af kreativitet, at finde de rigtige løsninger, produktionsmetoder og processer, som andre lande skal implementere for at skabe klimamæssig balance i fremtiden. Det er ren hjerneinnovation.

Etik og moral

Det er ikke så svært at blive bæredygtig.
Bare tag det første skridt!
Det skal komme fra toppen. Det er topledelsen, der skal styre, kræve og skabe grundlaget for forandringen.
Det er en stor ændring, der ligger foran mange virksomheder; at skabe en virksomhedskultur, der bygger på principperne indenfor CSR.
Resultatet dog, taler for sig selv i de virksomheder, der er kommet langt på området. De oplever øget effektivitet, større engagement og bedre bundlinjer.

CSR er båret af etik og moral og det er det helt fundamentale i processen, at topledelsen skaber grundlaget for bæredygtigheden, fordi man kan se nødvendigheden.
Er det bare for at være med på en bølge og noget, der på overfladen skal se godt ud, så hellere lade være.
At skabe et godt omdømme kræver ærlige og åbne budskaber, og det kræver at man kan stå inde for dét man siger og gør, ellers vil det give bagslag i en sådan grad, at dét alene kan lukke en virksomhed.
Det skal komme fra hjertet, ind i hjernen og sikre, at de bliver så stærk, at det bliver åndeligt (holistisk).
Virksomheder uden et godt omdømme, baseret på det bæredygtige perspektiv, vil få det svært eller endda umuligt i fremtiden.


3. december 2017 | Tanja Hende, Makom | for: Makom - Marketing & Kommunikation ApS

FÅ VORES NYHEDSBREV

Få tilsendt vores nyhedsbrev hvor du får nyheder, updates, svar på spørgsmål omkring digitale medier og meget andet

Makom - Marketing og Kommunikation
Makom - Marketing og Kommunikation

Københavnsvej 72 - 74, 4600 Køge
+45 20 88 85 60
th@makom.dk

Lad os hjælpe med din online tilstedeværelse

Kontakt os via kontaktformularen eller benyt et af nedenstående link, så svarer vi hurtigst muligt.

Send os en besked i kontaktformularen herunder