Hvordan differentierer du dig?

‘Blue Ocean’ & ‘Red Ocean’ strategi

De to helt generelle konkurrencesituationer, som denne teori er bygget op omkring, er det røde og det blå ocean, som er to meget modsatte situationer.

Det røde ocean

Det røde ocean indebærer et eksisterende marked i en branche.
I dette ocean kender de mange konkurrenter hinandens styrker og svagheder. Alle kender de konkurrencebetingelser, der finder sted på det udvalgte marked.
Der er tale om meget hård konkurrence i det røde ocean, hvor konkurrenterne hele tiden forsøger at være efter hinanden og overtage hinandens markedsandele.

Strategien

Strategien, hvis man ønsker at blive i det røde ocean, går ud på, at man som virksomhed skal fastholde og eventuelt opbygge nye fordele overfor virksomhedens konkurrenter. Dette gør man typisk ved at finde ud af, hvordan driften foregår hos konkurrenterne og forsøger at gøre dette bedre, hurtigere og på en billigere måde.

I det røde ocean vil der typisk være tendens til at forekomme meget ensartede produkter, hvilket gør, at forbrugerne typisk vælger produkter eller ydelser ud fra den billigste prisklasse, som igen øger konkurrenceniveauet på markedet.

Rød Ocean- eksempel:

Eksempler på et rødt ocean kunne være dagligvarebranchen, hvor der oftest forekommer meget intensiv konkurrence mellem de forskellige kæder. De forsøger hele tiden at presse hinanden på prisen og andre parametre, så de kan opnå fordele overfor konkurrenterne og præferencer hos kunderne.


Det blå ocean

Det blå ocean beskriver i bund og grund et marked, som idag ikke er eksisterende. Også kaldt ‘det uudnyttede marked’, hvor der ingen konkurrence forekommer.
I et blå ocean kæmper man altså ikke om pladsen og kundernes opmærksomhed. Man skaber derimod efterspørgslen, hvilket også er grundlaget for at det blå ocean typisk hænger sammen med et marked, hvor der er rig mulighed for hurtig vækst.

Strategien

Hvis man som virksomhed ønsker at indtræde i et blåt ocean, bliver man nødt til at finde ud af, hvad forbrugerne endnu ikke har, men som de har et kommende behov for at få. Man skal altså finde på noget helt nyt, som ingen før har udbudt.
Det blå ocean hænger sammen med innovative tankegange.

Det blå ocean kræver nytænkning

Det blå ocean kræver at virksomheder opfinder noget nyt og skaber en nytteværdi for forbrugerne, der samtidig reducerer deres omkostninger. Dette koncept kaldes for ‘værdiinnovation’, hvor virksomheden differentierer sig fra andre virksomheder.

Blå Ocean- eksempel:

Eksempler på virksomheder, der har benyttet teorien i det blå ocean er virksomheder som Novo Nordisk, Starbucks og Apple.
Disse virksomheder var de første på markedet med specifik produkt, som ikke var set før. De havde ingen konkurrence og skabte herved ‘værdiinnovation’. Deres produkter skabte et behov på forbrugermarkedet, som forbrugerne slet ikke var klar over at de havde, og dermed kom efterspørgslen.


5. april 2018 | Tanja Hende, Makom | for: Makom - Marketing & Kommunikation ApS

FÅ VORES NYHEDSBREV

Få tilsendt vores nyhedsbrev hvor du får nyheder, updates, svar på spørgsmål omkring digitale medier og meget andet

Makom - Marketing og Kommunikation
Makom - Marketing og Kommunikation

Københavnsvej 72 - 74, 4600 Køge
+45 20 88 85 60
th@makom.dk

Lad os hjælpe med din online tilstedeværelse

Kontakt os via kontaktformularen eller benyt et af nedenstående link, så svarer vi hurtigst muligt.

Send os en besked i kontaktformularen herunder