Er ansvarlighed så svært at forstå?

I privaten har vi ikke svært ved at forstå ansvarlighed, et godt omdømme, bevidsthed om forbrug og ressourcer, ærlighed og troværdighed. Det er dog en helt anden snak, når vi løfter blikket fra egen navle og kigger ud i erhvervslivet. Javist er der flere og flere virksomheder, der får øjnene op for, at det ikke blot er en ualmindelig god konkurrenceparameter og vejen til en langsigtet likviditet og overlevelse, men der er stadig lang vej til, at alle har en fælles forståelse for det fælles mål, virksomhederne skal have i samspil med nutidens samfundsadfærd.

CSR – Corporate Social Responsibility

CSR er ikke bare et fint begreb, der pynter lidt på hjemmesiden eller i kommunikationen. CSR er et redskab, der sikrer, at alle får udbytte af fremtiden. CSR er med til at sikre fremtidige produktionsløsninger/ydelser, medarbejdere, rekruttering, kundefastholdelse, leverandører og samarbejdspartnere. CSR går hele vejen om virksomheden og sikrer. At der skabes et positivt afsæt med en fundamental forankring i virksomhedens DNA.

CSR er en fornuftig kobling til nutidens forbrugersamfund, hvor forbrugere, medarbejdere og leverandører stiller – ikke større – men dybere krav og spørgsmål ‘om meningen med det hele’.
Alene det, at store procentdele af virksomhederne – om man er enkeltmandsvirksomhed eller har flere hundrede ansatte – ikke engang har et synligt værdisæt, skaber forvirring. Hvordan skal virksomheden fremstå, formidles og kommunikeres?

Virksomhederne har behov for helt klare og definerede værdier, der guider dem og som alle kan forstå og forholde sig til. Det alene letter kommunikationen omkring virksomheden internt og hvad der skal formidles eksternt. Værdier som både medarbejdere og kunder forstår og dermed styrker. Herefter bygges CSR på virksomhedens værdier. Der skal være overensstemmelse mellem værdier, ord og konkrete handlinger.

Kundeoplevelser

Alting handler om oplevelser, en dybere indsigt og et større udsyn – uanset om du vil tiltrække nye kunder, nye medarbejdere eller samarbejdspartnere. Det handler om at skabe en værdifuld relation, som bliver langt vigtigere end produktet/ydelsen. Det er differentieringen der sætter dagsordenen. I arbejdet med CSR skabes differentieringen, som sikrer unikke kundeoplevelser, som ikke kun fastholder dine kunder, men i den grad også skaber nye konkurrencefordele og adgang til nye markeder. Kunderne vil kende virksomheden, inden de handler med den. Fokus ligger ikke på produktet og ydelsen. Fokus er på virksomhedens omdømme, ansvarlighed, gennemsigtighed (troværdighed) og virksomhedens værdier. Desto mere en forbruger, medarbejder eller samarbejdspartner kan forene og afspejle sig i virksomhedens værdier desto større afsæt til en fremtidig, langvarig og loyal relation, skabes der.

Forretningsvækst bliver skabt af værdier

Hvorfor sælger du det du sælger? Hvad er værdien i det du sælger til dine kunder? Hvor er din differentiering og passion? Forbrugerne forventer mere end blot købet. Der er fokus på værdier.

Hos Makom – Marketing/Kommunikation har vi fokus på kundeoplevelser, CSR og værdisæt.
Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed sikkert ind i femtiden.


08. oktober 2018 | Tanja Hende, Makom

FÅ VORES NYHEDSBREV

Få tilsendt vores nyhedsbrev hvor du får nyheder, updates, svar på spørgsmål omkring digitale medier og meget andet

Makom - Marketing og Kommunikation
Makom - Marketing og Kommunikation

Københavnsvej 72 - 74, 4600 Køge
+45 20 88 85 60
th@makom.dk

Lad os hjælpe med din online tilstedeværelse

Kontakt os via kontaktformularen eller benyt et af nedenstående link, så svarer vi hurtigst muligt.

Send os en besked i kontaktformularen herunder