Guide: SoMe billedstørrelser

Guide: SoMe billedstørrelser

Alle Sociale Medie kanaler (SoMe) har deres egne billedstørrelser. Hvis du gemmer dine billeder i den rigtige størrelse fra start, undgår du slørede (pixelerede) billeder på din kanal.

Makom giver dig hermed en guide, der fortæller om billedestørrelser på hhv. Facebook/Instagram & LinkedIn.


Facebook & Instagram

Vælg altid et enkelt billede i din visning på hoved/profil billedet på disse kanaler, det er den røde tråd i forhold til din virksomhed du skal finde. Oftest bruges kun ‘ikonet’ og ikke navnet i denne visning, da siden – for sig selv – omtaler din virksomheds navn. Når du har den røde tråd, vil dit firma og dens værdier være let genkendelige.

Profilbilleder på Facebook:
  • 170 x 170 px (pixels) på computeren
  • 128 x 128 px (pixels) på smartphones
Profilbilleder på Instagram:
  • 180 x 180 px (pixels) på computeren
  • 110 x 110 px (pixels) på smartphones

Coverbilleder på hhv. Facebook & Instagram er det første dine besøgende (evt. potentielle kunder) ser. For at dit coverbillede afspejler din virksomhed og det du tilbyder, skal du, igen, sikre dig ‘den røde tråd’.
Dit coverbillede sal være:

  • 820 x 360 px (pixels)

Vil du gerne bruge video som cover på dine kanaler, skal denne være:

  • Instagram: 20 – 90 sekunder (min/max) og være 1250 x 312 px (pixels)
  • Facebook: 20 – 90 sekunder (min/max) og være 1250 x 463 px (pixels)

LinkedIn

Også på LinkedIn skal din virksomhedsside præsentere din virksomhed på få sekunder, så sørg også her for at finde ‘den røde tråd’. Du kan med profil/coverbilledet med fordel bruge dit ikon fra firmaet, og dit coverbillede kan enten være en video der hurtigt fortæller om dit marked, som du vil tilgå, de ydelser du leverer eller være et billede der giver den ‘besøgende’ samme informationer:

  • Coverbillede: 1128 x 191 px (pixels)
  • Profilbillede/Logo: 268 x 268 px (pixels)

Er sociale medier vigtige for din virksomhed?

Vi lever i en digital verden hvor de sociale medie kanaler har fået førsteret i forhold til eksponering af din virksomhed. Her kan du fortælle om din virksomheds værdier, produkter, ydelser m.m. Underholdningen via disse kanaler, kender vi vist alle i privaten, men hjernen bliver også stimuleret af annoncer og feeds vi ser i forhold til produkter og ydelser og lagrer sig i vores hukommelse, måske endda skaber et nyt behov hos modtageren. Så SoMe-kanaler er yderst effektive markedsføringskanaler.
Du fanger din målgruppe – ubevidst – mens der er plads til deres ‘tidsfordriv’.
Du får noget ‘ekstra’ i posen, for du får en gevinst af at være aktiv på de sociale medier. Jo flere links der henviser til din hjemmeside fra SoMe-kanalerne, jo større mulighed har du får at sikre din SEO (Søgemaskineoptimering) på din hjemmeside. Instagram & Facebook taler faktisk sammen med Google og du får en mulighed for at ‘ranke’ din hjemmeside højere i en søgning på Google, alt efter hvor meget din hjemmeside bliver besøgt eller ‘talt om’ via de Sociale Medier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *