Har din virksomhed 'værdi'? Og er du synlig?

Har din virksomhed 'værdi'? Og er du synlig?

Den magt, kunden har opnået gennem øget adgang til og formidlingen af viden via internettet og de sociale medier, har sat stor fokus på behovet for, at vise ‘ansigt’ som virksomhed, i forhold til hvad virksomheden står for og hvilket ansvar virksomheden tager.
Ved at sætte ord på de værdier man som virksomhed har, opnås differentiering og konkurrencefordele og dermed adgang til nye markeder.
Flere og flere medarbejdere prioriterer virksomhedens værdisæt, offentlige image og ansvarlighed, når de skal handle med virksomheder eller når de skal søge job.
Derudover stiller eventuelle samarbejdspartnere samme krav.
Det er altså vigtigt, for alle involverede i en virksomheds tilslutning, at virksomheden kender sine egne værdier og har formidlet dem offentligt, fx. på deres egen hjemmeside, i deres kommunikation og i forhold til deres medarbejdere, samarbejdspartnere m.m.
Især i denne tid, hvor vi har den enorm lave ledighed i Danmark – hvor vi mangler kompetent og værdifuldt arbejdskraft, er det vigtigt, at du som virksomhed fortæller om dine værdier og dermed differentiering i forhold til dine konkurrenter – ikke kun for at tiltrække nye medarbejdere, men i den grad også, for at fastholde de medarbejdere du allerede har, og virksomheden dermed har kompetencerne og kapaciteten til dine kunders behov og efterspørgsel.

Gør dig interessant

Vil du have fat i talentmassen skal du gøre dig selv interessant. Synlighed er vigtig. Usynlige virksomheder tiltrækker ikke nogens interesse.
En vigtig parameter er også virksomhedens omdømme og ansvarlighed (CSR). Herigennem værdisætter du ikke blot din virksomhed markant højere, du forbedrer tilmed dine bundlinjeresultater og får redskaber til en langsigtet strategi.
CSR (Virksomhedernes ansvar / Corporate Social Responsibility) er vejen til større udbytte på en etisk og ansvarlig måde.
Har du fx fokus på miljøet i din CSR strategi, kan de besparelser fra øget ressourceeffektivitet, lavere energi- og vandforbrug og reducering af affald, udgøre økonomiske fordele. Samtidig giver det virksomheden et godt omdømme.
Prioriterer virksomheden medarbejderforholdet, vil virksomheden kunne måle på forbedret sundhed, trivsel og sikkerhed og derigennem fastholde medarbejderne og mindske sygefraværet. Samtidig giver det virksomheden et godt omdømme. En vigtig fordel ved dette er også, at virksomheden kan styrke sin evne til at rekruttere og motivere nye medarbejdere.

Skab synlighed

Det er vigtigt, at du gør dig synligt. At du ses og at du fortæller om dine tiltag. Det er i orden, at give sig selv et skulderklap og være selvfed, hvis blot du agerer som du fortæller. Flere og flere større virksomheder kræver ligeledes af deres underleverandører, at de efterlever værdisæt – som afspejler sig i ansvarlighed og bæredygtige forretningsprincipper.
Kommunikerer virksomheden ikke dette offentligt kan det bevirke, at man bliver valgt fra som underleverandør, samarbejdspartner eller ansættelsessted.

Makom hjælper dig med at flytte dine kunder, dine samarbejdspartnere, dine medarbejdere. Og kommende medarbejdere tættere på din virksomhed. Vi har ekspertise indenfor kundeoplevelser. CSR, værdisæt og kommunikation.
Kontakt os for et uforpligtende møde. Vi vil så gerne fortælle meget mere om det. Så vil du opleve at det er et ‘need-to-have’ for enhver virksomhed – og ikke blot et ‘nice-to-have’.

Kontakt os allerede idag: Tanja Hende, Makom – th@makom.dk


09. august 2018 | Tanja Hende, Makom