Hvorfor får vi ingen nye kollegaer, mester?

Hvorfor får vi ingen nye kollegaer, mester?

I en tid, hvor travlheden ingen ende tager og hvor forespørgslerne fra kunderne vælter ind, er det blevet en sand problematik, at kunne udvide og dermed imødekomme kundernes interesse. Virksomhederne har travlt og udsigten til, at få mere kapacitet har lange udsigter.

Men hvad skal der egentlig til, for at få fat i arbejdskraften? Hvad skal der til, for at medarbejderne får øje på netop din virksomhed? Det er nu ganske simpelt: Værdi og ansvarlighed – det er din differentiering. Og hvordan differentierer man sig, når ydelsen er den samme som konkurrenternes?
Differentiering er den måde virksomheden tænker på, handler på og formidler på. Det er værdierne, som er differentieringen og årsagen til, om du som virksomhed bliver valgt til eller fra – af både nye og allerede ansatte medarbejdere.

Gør en forskel

er ikke længere en floskel, men en af de helt store konkurrenceparametre. Vil du have fat på medarbejderne, skal du gøre dig selv interessant. Du skal absolut være synlig – derude på de sociale platforme. Du skal gøre dig attraktiv – ikke kun overfor kunderne, men i den grad også overfor potentielle medarbejdere og de medarbejdere der allerede er hos dig. Det er de bedste medarbejdere, som skaber de bedste virksomheder – og de er svære at få fat på og fastholde, hvis ikke man gør sig bemærket på positiv vis.

Værdisæt og CSR

Det vigtigste udgangspunkt er et defineret værdisæt, som medarbejderne kan efterleve og dermed blive en del af. Dernæst handler det i høj grad om profilering og tiltrækning. Medarbejderne skal kunne lide det, din virksomhed står for – det kan vises med ansvarlighed og værdifulde tiltag, som medarbejderne kan forene sig med.

Flere og flere virksomheder har derfor fået øjnene op for CSR (Corporate Social Responsibility). Hvor de prioriterer medarbejderaspektet i deres CSR-arbejde. Herigennem har de, målbart, kunne forbedre medarbejdernes sundhed. (mindre sygefravær), trivsel og sikkerhed. Og ydermere kunne fastholde medarbejderne. Samt styrke evnen til, at rekruttere og motivere nye medarbejdere. De bedste medarbejdere forventer også mere og mere, f.eks. at de selv bliver kontaktet af virksomhederne, fremfor selv at være opsøgende, når det handler om at skifte job. Det er altså alfa og omega, at du er helt klar over, hvordan din virksomhed fremtræder i det offentlige rum. Der skal kommunikeres – værdifuldt og ærligt. Virksomhederne, der mener, at de til stadighed ikke har brug for hverken en hjemmeside, kommunikation, marketing eller branding, er de virksomheder, som ikke eksisterer på sigt og som ingen vil huske.

Fremtidssikre din virksomhed og gå efter diversitet

Arbejdsmarkedet ændrer sig og det gør medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere også. Der vil være færre dygtige medarbejdere i fremtiden og rift om disse vil forstærkes yderligere. Vær det forbillede af en virksomhed, som disse kandidater vil være en del af. Fremfor at mene, at værdi og ansvarlighed – og hermed CSR – ikke er noget for din virksomhed, så tag imod det – udnyt det i positiv favør og høst på det fremadrettet. Få hjælp til, at kommunikere din virksomheds værdier ud og brande dig som en fremtidssikret virksomhed.

Hos Makom – Marketing/Kommunikation har vi helt styr på, hvad der skal til, for at ændre din kurs og sætte sejl mod en ny fremtid. Vi hjælper med værdisæt, CSR-profiler og naturligvis også marketing, branding og kommunikation.

Kontakt os allerede idag – for et uforpligtende møde.

Link til udgivelse i MesterTidende >>>


21. august 2018 | Tanja Hende, Makom