Hvorfor gøre en forskel?

Hvorfor gøre en forskel?

Hvorfor gøre en særlig indsats i og for virksomheden, når det ikke er bestemt i din daglige gang og virke?
Hvorfor yde mere end du er ansat til, når dagene jo alligevel går som de skal?

Fordi vækst ikke kun ses på virksomhedens bundlinje, men også på den personlige konto hos medarbejderen.
Vækst og personlig udvikling går nemlig hånd i hånd. Når du er forandringsparat og yder ekstra, gør du en forskel og investerer ikke kun i virksomhedens fremtid, men også i din egen. Ved at dygtiggøre sig selv og være forandringsparat får man den ultimativt bedste arbejdsløshedsforsikring.

Det er kun døde fisk der følger strømmen

Det handler om livsglæde, personligt initiativ og et engagement, som er oprigtig og bliver udlevet, udvidet og dyrket.
Men det er også vigtigt, at virksomheden rummer denne frigang af medarbejdernes drivkraft og udvikling.
Alene kan man nå langt – sammen når man længere.
Så i et samarbejde med sine vigtigste aktiver (medarbejderne) skaber virksomheden sig et fundamentalt afsæt til innovation og unik viden, og qua den, medarbejdernes engagement, som gennem processen vil få et ‘forhold’ til virksomheden, fremmes der en oprigtig interesse som formidles med stor passion og indlevelse.
Det samme skabes der for virksomhedens kunder; en relation som ikke er produkt- og prisbetonet. En relation, som sætter hjertet, hjernen og åndeligheden i bevægelse.
Succes avler succes og skaber dermed forudsætningen for udvikling.
Bliver vi anerkendt for vores styrke, bliver vi stærkere og frembringer et kontinuerligt engagement og ønske om at sætte nye fodspor i virksomhedens udvikling og dermed også på vores egen personlige platform. Vi bliver mødt med en energi som ikke kun er til stede på jobbet, men som vi tager med os hjem i privaten.
At skabe succes og yde sit bedste, resulterer i at kunne træffe egne beslutninger og at ‘turde mere’.

Et opgør med normen

Nye idéer kvæles ofte fordi de ikke er underlagt vores arbejdsrutine eller arbejdsindhold, og vi er verdensmestre i at negligere os selv, alene ud fra tanken om hvordan det nu vil blive modtaget i virksomheden, i privaten eller i fællesskabet.

Succes er at få mest muligt ud af de evner vi besidder, sætte sig et mål og opnå det. Men i stedet for at gå målrettet efter idéen og skabe passionen omkring sit virke, lærer vi hinanden ikke at være passionerede og dermed følge strømmen i den ‘sikre retning’, den retning alle andre døde fisk flyder i.
Det er derfor vigtigt, at virksomhederne støtter op – og udfordrer medarbejderne – omkring udvikling, og dermed former disse til at være passionerede og engagerede, også ud over de daglige rutiner.
Et godt arbejdsmiljø er afgørende for trivsel, og trivsel er afgørende for at tage et skridt udover den vante kant.
Derfor er det også vigtigt med CSR (Corporate Social Responsibility) som er en forretningsdisciplin, som skaber holdbar vækst for både mennesker, miljø og økonomi.

Hvad driver dig?

Hvor tit får vi ikke netop dette spørgsmål?
Det er jo ‘det ekstra’ i hverdagen, i erhvervslivet, der driver os, former os og skaber os. Det fremmer lysten til at yde en indsats, som anerkendes. Det er den gode relation til vores medmennesker, i privaten og i erhvervslivet, som giver os det gode engagement. Det er fællesskabet som bringer os ind i fremtiden.

I de forskellige virksomheder kræver projekter/situationer ofte at medarbejderne står i en ledelsesopgave og det giver et fantastisk ejerskab, en interesse og involvering.
Virksomhederne skal give medarbejderne noget meningsfyldt. Også når der tages nye medarbejdere ind – med eller uden nedsat funktionsevne – skal det være med øje for, at opgaven skal være meningsfyldt og værdiskabende, både for den enkelte og for virksomheden.


26. oktober 2017 | Tanja Hende, Makom | for: Makom - Marketing & Kommunikation ApS