– IT sikkerhed / Digitalisering / Automatisering / Ansvar & Omdømme
af Tanja Hende, Makom
Digitalisering og ny teknologi skal være med til at løfte produktiviteten i flere virksomheder. Især i de små og mellemstore produktionsvirksomheder, hvor et øget fokus på ny teknologi og digitalisering for alvor kan rykke ved virksomhedernes konkurrenceevne. En god konkurrenceevne er vigtig for den danske økonomi, da en god konkurrenceevne skaber både arbejdspladser og økonomisk vækst. Så Industri 4.0, som skaber et helt nyt afsæt, hvor maskiner kommunikerer med hinanden, udveksler data og muliggør en hidtil uset grad af intelligens og automatisering, skal ikke frygtes! Tværtimod: Det er fremtiden!
Innovationen
Netop dette paradigmeskifte skaffer vækst og flere – nye – arbejdspladser i Danmark. Den første digitale bølge bragte os Big Data, automatisering, IoT m.m. og i stedet for en frygtet reducering af arbejdspladser i Danmark, fik vi i stedet reduceret ledigheden. Aldrig før har der været så lav ledighed på det danske arbejdsmarked – som nu er med til at vi alle kæmper om talentmassen. Så hele denne forandring: ressourceoptimering, automatisering og digitalisering, sikrer din virksomheds overlevelse og ikke din afgang. Det er altså ikke et spørgsmål om, hvorvidt du har brug for Industri 4.0, det er hvordan du bedst drager nytte af den i din produktion; det er din fremtid.
Der skal skabes nye forretningsmodeller og der skal implementeres nye teknologier og digitaliserede kræfter.
“Hos Makom hjælper vi din virksomhed med at navigere i Industri 4.0 og finde de kerneelementer, der skal til, for at opretholde konkurrencemæssige fordele,” udtaler Tanja Hende, administrativ specialist hos Makom. “Derudover Har Industri 4.0 også hele denne bølge af skærpede sikkerhedsforanstaltninger med sig. Det har skabt en enorm stigning i efterspørgsel af IT-specialister i hele landet, det vil sige, at det har skabt et utal af ekstra arbejdspladser og en god vækst for samfundet. Derudover er der begyndt at røre på sig i forhold til interessen for CSR – virksomhedernes samfundsansvar – og de 17. verdensmål, som er en aftale mellem alle verdens lande, som sikrer at alle arbejder med en bæredygtig fremtid.”
Cirkulær økonomi, bæredygtighed, ansvarlighed og troværdighed = Værdier i kundeoplevelsen
Alle virksomheder skal fremadrettet arbejde med bæredygtighed for mennesket og klima & miljø. At reagere på den store miljøproblematik, ressourceknaphed og det sociale engagement, er ikke kun virksomhedernes lod; det er i høj grad også hver enkelt forbrugers. Og med dette afsæt er det netop forbrugerne der stiller krav til virkomhederne om etik, bæredygtighed, ansvarlighed og Industri 4.0. Kunderne og dermed forbrugerne forventer at alting bliver mere digitaliseret og automatiseret, at det er robotter og digitale emner, som træffer daglige beslutninger og sørger for vores ve og vel.
Så kigger vi på kundeoplevelser, hvor du formår at fastholde og tiltrække kunder. Er det ud fra et helt nyt forretningskoncept, skabt af værdier, etik og en differentiering. I forhold til den traditionelle forretningsmodel. Kunderne ønsker værdifulde oplevelser. Som går ud over det købte produkt eller ydelse. Det er lige præcis dén differentiering, som også er dit konkurrenceparameter. Hvorfor kunden skal vælge dig. Du skal som virksomhed skabe en ‘wow-effekt’ og tilføje emotionelle oplevelser. Som kunden kan forene sig med i det holistiske perspektiv. Det er ikke alene et bundlinjeløft – det er tilmeld bæredygtigt.
Vil du høre mere? Kontakt Tanja Hende, administrativ specialist hos Makom, på:
th@makom.dk
29. juni 2018 | Tanja Hende, Makom