Kangerlussuaq Lufthavn

Kangerlussuaq Lufthavn

-opbygning af et nyt bagagebåndsanlæg

Kangerlussuaq Lufthavn er en grønlandsk international lufthavn beliggende i Kangerlussuaq, Søndre Strømfjord.
Kangerlussuaq er Grønlands eneste større internationale lufthavn. Det er her, flyene fra den store verden lander og letter og det er også hér, de små fly summer som bier, når de transporterer mennesker og gods til og fra byerne.


Kangerlussuaq er den største

Grønland har et areal på 2.166.000 km2 og råder over ialt 13 lufthavne, hvor Kangerlussuaq er den største og mest trafikkerede lufthavn for landet, som betjener 250.000 passagerer om året.
Kangerlussuaq ligger for enden af Kangerlussuaq fjord, Søndre Strømfjord, ca. 200 kilometer fra kysten – blot et par minutter fra indlandsisen. Byen huserer ca. 550 faste indbyggere og alle er mere eller mindre tilknyttet Mittarfequarfiit.
Mittarfequarfiit, Grønlands Lufthavne, varetager den samlede infrastruktur omkring lufttransport af personer og gods på de i alt 13 lufthavne i Grønland og er Grønlands største arbejdsplads.
Kangerlussuaq Lufthavn blev grundlagt i 1941 som militærbase af det amerikanske luftvåben. I 2002 blev lufthavnen til en civil lufthavn.

Søren Langballe Jelager, stedfortædende sikkerhedschef i Kangerlussuaq Lufthavn, tiltrådte stillingen midt i en proces omkring udskiftning af det eksisterende bagageanlæg.
“Lufthavnen havde allerede igangsat en proces med Zolvo intra-logistics, i forhold til udskiftning af det eksisterende bagageanlæg, der efterhånden var ret så nedslidt.”
Zolvo, som tidligere har været datterselskab til Langebæk, under navnet Langebæk Teknik, er eksperter i intern logistik og designer, bygger og vedligeholder alle former for interne logistikløsninger. Derfor faldt valget også på virksomheden Zolvo til udskiftning af det gamle bagageanlæg og opbygningen af et nyt og meget mere automatiseret anlæg. Zolvo er idag en selvejet virksomhed, drevet af Mads Carlsen og Mads Lissau Jensen.

Lille bagageområde

Lufthavnens bagageområde er knap så stor som andre internationale lufthavne og råder blot over 300m2. Det, i sig selv, er en udfordring på regulære standardløsninger og der skulle derfor designes et nyt anlæg, som kunne fungere optimalt på den indsnævrede plads.
Hos Zolvo er netop specialdesignede anlæg, en spidskompetence. “Vi kan godt lide ‘de skæve løsninger’ og design og opbygninger, der ikke findes i forvejen. Her kan vi få alle vores kompetencer i spil og finder altid frem til de mest optimale løsninger for kunden,” fortæller Mads Lissau Jensen, Zolvo.
“Anlægget skal ende ud med at være effektiv, driftsikker og velintegreret på den plads, virksomheden har til rådighed. Vi sætter en ære i, at anlægget kan følge fremtidens vækst og efterspørgsel – og dermed også kundens krav.”

Opgaven bestod i, at det gamle bagageanlæg skulle rives ned og et nyt skulle bygges op på stedet, da der ikke var mulighed for udvidelse.
“Efter dialogen med Zolvo, hvor de praktiske ting også kom på plads, gik det faktisk ret stærkt,” fortæller sikkerhedschefen Søren Jelager. “Zolvo var meget hurtigt på aftrækkeren og de havde styr på det hele.”

Ikke en nem opgave

Det er ikke en nem opgave i sig selv, når anlægget er placeret i Grønland. Der skal meget mere end koordinering og systemer til. Alt, og her menes der alt, skulle pakkes hjemmefra i Danmark, som skulle sejles til Grønland i containere.

“Det nytter jo ikke at man står i Grønland og så har man glemt noget vigtigt værktøj – så er der langt hjem til Danmark og skaber en forsinket proces. Så vi skulle pakke alt ned til mindste detalje og krydstjekke op til flere gange, om alt nu også var pakket og med i de ialt 2 containere vi sendte afsted til Grønland,” fortæller en smilende Mads Carlsen fra Zolvo.
“En spændende opgave faktisk. Det alene, at skulle pakke containerne med alt hvad der skulle til, bagagebåndet, opbygningselementerne, værktøj med mere, som helt naturligt ikke kunne købes i Grønland, var en sindsyg god øvelse og bevis på, hvor dedikeret vi er til vores arbejde og vores løsninger.”

Containerne ankom til planlagt tid og Zolvo begyndte at rive det gamle anlæg ned.
“Det gik forbavsende stærkt med nedrivningen. Allerede her hentede Zolvo tid. De var i den grad forberedte og organiserede,” fortæller sikkerhedschefen i Kangerlussuaq Lufthavn, Søren Jelager. “På blot 3 uger havde virksomheden Zolvo pillet det gamle anlæg ned og opbygget et nyt. Det må siges at være effektivt.”

Udskiftningen var nødvendig

Udskiftningen af anlægget har været en nødvendighed. Det gamle bagageanlæg havde 20 år på bagen og bagagebåndet blev ‘spist’ flere steder undervejs og havde oplevet stort slitage. Ydermere kunne der ikke længere fremskaffes reservedele til det gamle anlæg.

“Hos Zolvo var vi i et trygt samarbejde. Vi havde nogle idéer, de havde nogle idéer. Og i fællesskab blev der designet lige netop det bagageanlæg, som passer til vores lufthavn. På de kvadratmeter vi havde til rådighed og de arbejdsprocesser vi har,” fortæller sikkerhedschefen. “Det hele har været godt tilrettelagt og blev udført korrekt og effektivt. Den største udfordring vi mødte, efter at anlægget kom i drift. Var at de medarbejdere, der før i tiden havde brugt manuelt arbejde i nogle processer. De skulle lige vænne sig til at store dele af det nu var automatiseret. Det kan naturligvis sætte anlægget i ‘tvivl’, med de sensorer, der scannede bagagen. At en medarbejder, for eksempel, tog bagagen ud undervejs. Men det er en menneskelig tilvænning og jeg er sikker på, at vi inden længe får den gevinst på ressourcebesparelser, som vi har håbet på.

“Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der er muligt. Vi er dog rigtig gode til at finde optimale løsninger på næsten alle logistiske udfordringer. Vores erfaring med forskellige typer gods og produkter gør, at vi ved, hvad der kræves. Når vi skal transportere og pakke dem effektivt,” slutter Mads Carlsen fra Zolvo, der idag er igang med projekter i Københavns Lufthavn.


05. oktober 2019 | Tanja Hende, Makom | for: Zolvo ApS