Socialt interaktion skaber værdi på bundlinjen

Socialt interaktion skaber værdi på bundlinjen

Vil du ud over stepperne og tænker du langt ud over Danmarks grænser, så skal der optimeres og effektiviseres.
Der skal skabes en loyalitet og troværdighed, som vil være virksomhedens grobund på de sociale medier (SoMe).
Et er sikkert: Det vil blive katastrofalt for virksomheder som IKKE er i stand til at tilpasse sig nutidens og fremtidens tendenser og dermed udnytte de sociale teknologier og optimeringsmuligheder, de medfører.
Måske ikke i år eller næste år, men inden alt for længe. Hvis man ikke selv gør det, så gør ens konkurrenter det og så bliver man udkonkurreret – før eller siden.

Ikke salg – Kommunikation

At være repræsenteret på Facebook, YouTube og LinkedIn giver en tilstedeværelse som er billedrig, fortællende, troværdig og tæt på forretningen.
Det er vigtigt ikke at bruge de sociale medier som salgskanal, men derimod som en kommunikationskanal; det vil ikke gå ubemærket hen.
Tilhængere på de sociale medier, det vil sige dine potentielle kunder, er velrepræsenterede. Du har derfor din kundeskare lige ved hånden i alle døgnets 24 timer.
Det interessante med de sociale medier er, at din virksomhed nu kan effektivisere samtidig med at forblive personlig og relevant i interaktion med kunderne.

De sociale medier er i den grad en unik kundeservice kanal, hvor arbejdsgangen kan optimeres og kundetilfredsheden forbedres / øges. Kunderne ønsker at have en relation til virksomheden og de ønsker at blive lyttet til. Kunden ønsker at vide hvad virksomheden gør og hvad virksomheden optimerer på. Kunderne ønsker at ‘kende’ virksomheden og hvad der adskiller din virksomhed fra konkurrenternes, før de køber virksomhedens produkt.

Firmaets værdier

En ting der for eksempel er vigtig for os, er at tydeliggøre for omverdenen, via de sociale medier og andre kommunikationskanaler, at vi ikke går efter prisorienteret salg men derimod værdibaseret salg.
Vi ønsker ikke at sælge den billigste vare, men den vare der giver mest værdi for kunden.
En tilgang som kræver, at vi kender vores kunders behov bedre end nogensinde før, i mange tilfælde endda bedre end de selv gør. Dermed kan man skabe et langsigtet salg sammensat af et bæredygtigt samarbejde, hvor der skabes en fælles fremtid for alle parter.

Det er vigtigt at hele virksomheden omsætter for at nyde fuld gavn af de sociale teknologier.
Virksomheden er nødt til at fremme en adfærd, hvor hver enkelt ansat tænker mere på ‘os’ end ‘jeg’. Hvor samarbejde og et mere holistisk syn på værdiskabelse er påkrævet og hvor det giver mere status at være god til at dele sin viden end at have – og beskytte – den selv.
Konklusionen er, at de sociale medier får virksomhedens ansatte til at erkende, at vi rent faktisk er sociale og at vi alle kan komme meget længere når vi deler vores viden med hinanden.


2. december 2017 | Tanja Hende, Makom | for: Makom - Marketing & Kommunikation ApS