Et digitalt forspring kan afgøre din virksomheds skæbne på sigt.
I betragtning af, at Corona (Covid-19) sendte store dele af erhvervslivet ud på en ‘afmagt’ medmindre virksomheden/forretningen i forvejen var på en digitaliseringsrejse, er der mange gode grunde til at virksomheder fremadrettet skal springe på ‘toget’ for ikke at komme bagud, for derefter at miste fodfæste og at se sig ‘overhalet’.
Forandringer, hastigheder, behov og krav ændrer sig hurtigere og bliver mere og mere krævende – som aldrig før.
Der er ikke uenighed om at der skal være fair konkurrence på det digitale marked – også for de små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i forhold til giganterne.
Det er dog betinget af at SMV’erne tager samme foranstaltninger, udvikling og innovationer ind i virksomheden.
Øgede krav til produktionen og konkurrenceevnen gør digitaliseringen uundgåelig.
Kundeoplevelsen har stor effekt. Kundeoplevelsen kommer i kølvandet af digitaliseringen og ansvarlighed, det vil sige bæredygtighed.
Når Force Majeure tager sit indtog globalt set, i nuværende tilfælde Covid-19 pandemien, vil virksomheder, som har digitaliseret og automatiseret en del af deres arbejdsgange, være langt bedre stillet end de virksomheder, som ikke ‘rider med på bølgen’.
Forretninger, som udelukkende har haft fokus på fysisk salg i butikken, ser sig efterhånden slået af de butikker, der har digitaliseret og omformet deres salg til e-handel og bæredygtige koncepter, til trods for at disse virksomheder ligeledes måtte lukke deres fysiske forretninger af flere omgange.
Vil du gå glip af potentialet i udviklingen?
Én af parametrene i udviklingen er CSR – Corporate Social Responsibility – som er virksomhedernes svar på ansvarlighed, gennemsigtighed og bæredygtighed, hvor produkterne kører langt mere i retningen af genanvendelse, det vil sige vugge-til-vugge princippet. Med CSR kan du binde hele din forretningsstrategi sammen i en ny og langt mere bæredygtig forretningsmodel.
I en verden hvor krav om bæredygtighed øges, og hvor samfundet har en større bevidsthed om knappe ressourcer, vil tydelighed omkring produktautencitet og herkomst kunne hjælpe kunder med at sikre kvaliteten af de varer, de forbruger, samt sikre virksomhederne gennemsigtighed i forhold til de materialer, der er brugt i produktionen.
Du kan endda få tilskud til indkøb af privat rådgivning, innovative løsninger, kompetenceforløb med mere ved investering i bæredygtighed, digitalisering, automatisering, innovationer og e-handel.
Alt i alt befinder vi os i en verden der er og bliver langt mere krævende og det er ‘en betingelse for overlevelse’ at følge strømmen i den sikre og værdifulde retning, som forbrugerne – lokalt som globalt – befinder sig i.
Du skal som virksomhed gøre op med normerne og smide vanetænkning og derimod tage fat i de muligheder, der ligger lige foran dine fødder.
Hos Makom har vi gjort det nemt og ligetil, for mange af processerne er ikke ligefrem og overskuelige. Makom har flere samarbejdspartnere, der understøtter og supporterer alle de muligheder, din virksomhed – uanset branche – har, og dermed kan komme i den rigtige retning af det fremtidige marked med en økonomisk gevinst samt sikring af (nye) markedsandele og overlevelse.
Makom har flere projekter bag sig som vidner om at CSR kan betale sig.
Ikke alene CSR i kontekst, men ligeledes i forbindelse med digitalisering, automatisering samt innovationer.
Du behøver ikke at være en industri- eller produktionsvirksomhed for at kunne høste frugten ved at ‘surfe på bølgen’ – virksomheder som er baseret på ydelser alene har haft samme fremgang og tilfredsstillelse at ændre vaner til nytænkning og skiftet fra traditionel forretningsgang til en mere åben, transparent, ansvarlig og bæredygtig virksomhed.
Kontakt os allerede idag – til et uforpligtende møde – fysisk eller digitalt – så vi kan give dig nogle bud på, hvordan du kan omforme din virksomhed til en ansvarlig og lønsom forretning.
11. januar 2021 | Tanja Hende, Makom | for: Makom - Marketing & Kommunikation ApS