I Danmark er forsyningsledninger gravet ned i jorden og havbunden, som el, gas, vand, kloak, fjernvarme mv. For at undgå at der sker skade på ledningerne ved gravearbejde, er der lavet et ledningsejerregister, kaldet LER, som skaber kontakten mellem dem, der søger ledningsoplysninger og ledningsejerne, der ligger inde med oplysningerne.
Når I. Anker Andersen A/S modtager en opgave på en given graveopgave, kontakter forberedelses-teamet de relevante ledningsejere og anmoder om ledningernes placering i området via LER-systemet, ved at indsende en graveforespørgsel.
“Det er super vigtigt, at kende placeringen af ledninger, før man begynder at grave – dels for at undgå utilsigtede skader, men også for at sikre sikkerheden i forhold til medarbejderne hos os,” lyder det fra I. Anker Andersen A/S.
LER indeholder kun oplysninger om de, der ejer nedgravede forsyningsledninger og er derfor ikke et ledningsregister over selve ledningerne. Formålet med LER er at sikre, at entreprenører og andre graveaktører hurtigt og nemt kan få kontakt til ejerne af de ledninger, der findes i et aktuelt graveområde, og få udleveret ledningsoplysninger.
Ledningsejerregistret (LER)
Når en graveaktør skal søge ledningsoplysninger, opretter graveaktøren en graveforespørgsel i LER. Herefter modtager graveaktøren en kvittering, der bl.a. indeholder en samlet oversigt over ledningsejere inden for graveområdet. Samtidig sender LER automatisk en besked til de ledningsejere, som kan have ledninger i området. Ledningsejerne har derefter maksimum 2 timer til at sende deres ledningsoplysninger til LER.
LER sammenstiller herefter alle ledningsoplysninger i én samlet ledningspakke for graveområdet og udsender denne ledningspakke til graveaktøren.
LER sørger, med andre ord for, at en graveaktør, i én enkelt arbejdsgang, kan bestille ledningsoplysninger fra flere forskellige ledningsejere.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur har siden 2016 arbejdet med at videreudvikle Ledningsejerregistret til LER 2.0 under initiativ 6.3.
LER 2.0 gik i luften 3. januar 2020 og har til formål at sikre, at brugerne af LER kan få adgang til ensartede og sammenstillede ledningsoplysninger indenfor 2 timer.
Hvor ledningsejerne tidligere sendte ledningsoplysninger uden om LER, når de modtog en anmodning om udlevering af ledningsoplysninger, sender de idag, oplysningerne ind til LER i ét bestemt ensartet format, hvorefter LER samler alle svarene og videregiver til graveaktøren.
Graveaktøren kan idag tilgå ledningsoplysninger på forskellige måder i LER – både via en kortviser og via download.
I. Anker Andersen A/S er bekendt med skiftet til LER 2.0 og har allerede igangsat rutiner til den digitaliserede overgang.
“Ved at give graveholdene digitale muligheder i marken, skabes der en mere effektiv og strømlinet proces, for indberetning og håndtering af oplysninger,” fortæller Administrationen hos I. Anker Andersen.
“Vi kan nu komme til at formidle opgaver og informationer digitalt – og opdatere oplysningerne direkte.“
Denne digitale tilgang giver mulighed for at spare på papirarbejdet, hvilket øger effektiviteten og ligeledes minimerer risikoen for fejl. Skiftet giver også større mulighed for at samle bedre rapporter og analyser, der giver indsigt i trends, udviklinger og større effektivitet. Det er altså med til at sikre forbedringer og optimeringer i virksomhedens- og medarbejdernes favør.