Hvorfor CSR er vigtig for alle virksomheder

Hvorfor CSR er vigtig for alle virksomheder

-og hvorfor det ikke er et til- eller fravalg!

CSR, Corporate Social Responsibility, har eksisteret i mange årtier, men i de senere år er der kommet større fokus på netop CSR. qua lanceringen af FN’s 17 verdensmål. Vores ansvar til en fælles indsats for at skabe større bæredygtighed og højere socialt engagement på alle plan, samlet set.
CSR er ikke længere en fin lille modetendens, der lige er poppet op og igen forsvinder i morgen.


“CSR er et værktøj der hjælper virksomhederne i fremtiden. Dette værktøj fastsætter virksomhedens kurs og formål i forhold til det omskiftelige samfund. Dermed også kunderne og den interne konkurrence om talentmassen, det vil sige arbejdsstyrken, altså medarbejderne,” lyder det fra Tanja Hende, direktør hos Makom – Marketing/Kommunikation, der hjælper virksomhederne med at få udviklet CSR-profiler og strategier.
“Der er jo faktorer som klima og miljø og CO2, som giver forståelsen af. At der er brug for at genbruge vores ressourcer i form af de komponenter i produktionen. Som vi allesammen forbruger i dagligdagen og erhvervsmæssigt. Fokus skal ligge på ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi. I det omfang det er muligt for virksomhederne. Som forener vores mål – og dermed vores ansvar, på miljøområdet.”

Affaldsproblemet stiger

Klodens affaldsproblemer er accelererende og i langt de fleste virksomheder er hverken produkter eller processer udviklet med henblik på bæredygtighed og innovation.
“I et marked der bliver mere og mere innovativ og konkurrencepræget på bæredygtighed, er tankegangen om den hurtige fortjeneste, den hurtige død,” lyder det fra Tanja Hende.

Hvad de fleste virksomheder heller ikke ved, er, at større virksomheder er pålagt at rapportere om virksomhedens CSR-politikker med dertilhørende handlingsplan og resultater. Dette sætter ønsket om synlige CSR-profiler og strategier ned i forsyningskæden og virksomheder uden synlige CSR-profiler bliver af samme årsag valgt fra som leverandør og samarbejdspartner. Med dette i erindring er CSR vigtig for alle typer og størrelser af virksomheder, uanset branche.

Det er visioner der skal drive værket


“Det er virksomhedernes vision med afsæt i CSR, der skal drive værket – også på sigt. Det er virksomhedernes ambitionsniveau og omdømme og er med til at sikre en unik position i fremtiden, tilpasset samfundets efterspørgsel,” fortæller direktøren hos Makom – Marketing/Kommunikation.
“Derudover kan CSR betale sig. Ikke kun økonomisk, men også socialt og menneskeligt. Det skaber det bedste afsæt og en troværdig offentlig profil for en virksomhed. Denne profil er blandt andet med til at fastholde og tiltrække medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere.”

Efterhånden har virksomhederne fået øjnene op for at CSR er kommet for at blive. Det er afgørende at virksomhederne får det implementeret i eget regi. For de fleste virksomheder er det dog en svær proces. Det er som en fjer de kan se. Som de ved de skal gribe, på et eller andet tidspunkt. Men hver gang de griber ud efter denne ‘fjer’ flyver den op og kan ikke gribes, fordi det netop er ‘uhåndgribeligt’.


“Hos Makom – Marketing/Kommunikation har vi arbejdet med CSR siden 2009. Vi ved hvad der skal til for at få virksomhederne til at forstå vigtigheden af CSR, som skal placeres som et lille frø internt og lade det blomstre, så det giver værdi og vækst, eksternt. Som alt andet skal CSR-aktiviteterne følges op og evalueres løbende. For at sikre den optimale og tiltænkte effekt – og ikke mindst vækst. Den kontinuerlige opfølgning og kommunikationen heraf er med til at fastholde fokus. Og sikre det fortsatte engagement fra virksomhederne, medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder,” fortæller Tanja Hende, direktør hos Makom.

Lav ledighed præger Danmark

Kigger man på den lave ledighed, der har præget Danmark i nogle år. Der er CSR ligeledes afgørende for virksomhederne. Flere og flere medarbejdere prioriterer virksomhedens værdisæt, offentlige image og samfundsansvarlighed højt, når de vælger job. Samtidig efterspørger kunden, virksomhederne og borgerne idag, i stigende grad, bæredygtige produkter og et bæredygtigt samfund. Ligesom leverandører prioriterer samarbejdspartnere, som de kan udvikle sig med – i en bæredygtig og innovativ retning.

“For os er det vigtigt at oplyse vores kunder om den konkurrencefordel og tilgang CSR kan skabe i deres marked og deres interne rekruttering. Vi har kunder i mange forskellige brancher. Og det er vores pligt at oplyse dem om konkurrencefordelene og sikre en fremtidig vækst, som en CSR-profil er med til at skabe. Det er vores mission at sikre en bedre verden ved at få flere og flere virksomheder til at handle og producere ansvarlig og på den måde også sikre muligheden for at tilgå nye markeder,” slutter Tanja Hende fra Makom – Marketing/Kommunikation.


31. oktober 2019 | Tanja Hende, Makom