Klimaoptimering af boligen tiltaler danskerne

Klimaoptimering af boligen tiltaler danskerne

Klimabevidstheden hos danske boligejere er større end nogensinde før.
Mange har ønsket om at energioptimere deres bolig, dog er mange usikre på, hvor energioptimeringen har den største effekt.
Danskerne er i den grad bevidste om CO2-reducering, som de kan bidrage til i form af energioptimering af deres bolig.
Ikke alene vil en energieffektivitet af boligen betyde lavere udgifter til boligejeren, det vil i den grad også blive et salgsparameter på sigt.
Bæredygtighed er kommet i fokus hos de fleste, efter der er kommet definerede klimamål (17 verdensmål).
Købere især går op i bæredygtigheden og er en bolig energieffektiv har den en klar fordel på salgsmarkedet.

VVS-virksomheden Evotek har haft interessen for optimeringen i mange år og værdsætter efterspørgslen om et mere ‘ansvarligt’ Danmark:
“Vi har haft fokus på bæredygtige energiforbedringer indenfor VVS-området i rigtig mange år. Hos Evotek brænder vi for miljøvenlige energibesparelser for vores kunder,” fortæller Flemming K. Olesen, indehaver af Evotek ApS.

Evotek, der skiftede virksomhedsnavn i 2014, var førhen kendt under navnet Lyngens VVS, der har mere end 40 års erhvervshistorik som alsidig og kvalitetsbevidst VVS-virksomhed.
“Vi udfører da stadig de samme almindelige VVS-opgaver for vores kunder, men vi har også den miljørigtige vinkel med og rådgiver vores kunder om bedre løsninger, i stedet for blot at udføre opgaven.”

‘Evo’, som kommer fra ‘Evolution’, betyder forandring:
“Vi ønskede at bringe den ordinære VVS-virksomhed til nye højder indenfor energieffektivitet og miljøansvarlighed. Evolutionære processer giver anledning til udvikling på alle niveauer, menneskeligt som klimamæssigt,” lyder forklaringen fra Flemming K. Olesen.
“Vi havde simpelthen et behov for at fortælle, at vores fokus virkelig er at evolutionere de tekniske løsninger.”
Med andre ord, kan kunderne altså regne med, når de tager kontakt til VVS-virksomheden Evotek at de bliver vejledt og rådgivet i forhold til deres ønske og problemstilling:
“Det er min pligt at fortælle dét jeg ser og oplever med installationerne, også selvom det er dårlige oplysninger,” understreger Flemming K. Olesen. “Hvad nu hvis mine oplysninger giver mening i forhold til fremtidige planer? Jeg ønsker at kunderne får det ubetinget bedst mulige, hver gang. Naturligvis er der altid et budget, men ved den åbne dialog finder vi i fællesskab typisk den rigtige løsning med respekten for behov og budget.”

‘Tek’ kommer fra ‘Teknologi’:
“Vi anvender teknologi og videnskab til at løse de problemer, eller opgaver, vi står overfor. Vi udvikler vores egen virksomhed ved at følge nutidens og fremtidens teknologier og bidrager samtidig til et vækstsamfund.”
Dermed blev der altså skabt Evotek ApS, der siden ikke har ligget på den lade side i forhold til energieffektivitet:
“Vi hjælper vores kunder med kvalitetsløsninger, om end det er energioptimering eller det almindelige VVS-fag. Vi har blandt andet også en ‘Byt-til-nyt’ service, som det hører sig under det grønne paradigme, og har vi dialogen med kunden kan vi på ingen tid, rådgive om forbedringer og besparelser, der kommer både klima og kunden til gode i forhold til ‘bytte-servicen’.”

Hos Evotek fremhæver medarbejderne at de dagligt står i dialoger over unødvendigt forbrug hos kunderne, som forbrugerne slet ikke selv er klare over. Der er dog i den grad kommet langt mere fokus på det, og det ses tydeligt i forhold til energimærkning og interessen i boliger på salgsmarkedet, der kan fremvise en god eller bedre energimærkning.
“I dag nytter det ikke længere blot at male huset og udsmykke det til en salgsfremvisning. Det er helt andre ting køberne nu er interesseret i og kigger efter, og det er dér vi nu har det lange ben fremme i forhold til vores kompetencer og indsigt,” slutter Flemming K. Olesen, Evotek ApS.


16. februar 2021 | Tanja Hende, Makom | for: Evotek ApS